Saturday 4 June 2011

Sejarah hidupku sejak kecil...

www.tips-fb.com





Assalaa'mualaikum,bertemu kita lgi di sini dgn ceta yg baru ceta dr luahan hatiku ini...bkn senang nk memerah idea tp sejak aku ada blog mcm2 idea brputar dlm fikiranku...adehhh!!rasa dah mcm penulis cerpen plak..padahal dlu aku bknnyer suke mengarang karangan bahasa melayu yg cikgu suuh...seb baek SPM BM dpt credit haha...ceta ttg sekolah aku teringat zaman persekolahanku dlu...sungguh seronok dan byk cerita ttg sekolah.kalo nk ceta dlm blog nih mak oiii..pnjng geng tak trlarat korang nk baca tp nnt aku selit2kn ceta ttg diriku nnt ye..pd 22.4.1977 di Hospital Kuala Pilah Negeri Sembilan,seorg bayi brnama aku tlh lahir ke muka bumi
ini...kesian emak sb susah nk melahirkanku.sakit brsalin ditanggung olehnye.terima kasih mak dan ayah TANPA MAK AYAH AKU TDK LAHIR KE BUMI ALLAH SWT..semasa aku kecil mak mmbesarknku di Singapore sb ayahku bekerja sbgai tentera laut tp dah berhenti sejak aku brumur 7thn...aku brsekolah di Johor Bahru.so kalo nk pegi sekolah kena naik trak Navi dan guna passport.best sgt dok singapore..kalo ayah dah keje navi so ayah pon 3 bulan jugak brjauhan dgn mak dan aku juga adik keduaku kakngah.makku tabah sepertiku jugak..mak ayah brhasrat utk duduk di kg Sri Menanti..tmpt penuh brsejarah dan beradat tuh.tp masa aku duduk kg ayah bekerja kg mak pula ambil upah menjahit baju.kira mak aku nih tukang jahit lah.xpenah baju aku adik2 aku beli di kedai sume mak jahitkan..tenkiu mak dan ayah sb membesarkan kami sehinggalah aku dpt 3org adk pompuan kami stay di kg....berhampiran dgn umah makteh dan umah wak atok alang dah arwah skrg..di kg aku brsekolah rendah di Sekolah Tunku Laksamana Nasir Sri Menanti.masa tu aku dilantik sebagai ketua darjah tp penolong lelaki...wah syok jdi ketua darjah bila time cikgu dtg aku ckp"bangun semua,selamat pagi cikgu"then semua murid ikut...bangga jdi ketua darjah tau!masa tuh kwn2 panggil aku wati hehehe,glamour kan nama wati di ambang wati.....aku belajar brsungguh2 akhirnya aku dpt result UPSR 4A1B yg B tu apa ye...aku trlupa plak mybe BI kot sb aku nih lemah BI smpi skrg.tp aku nekad antar ank2 kami tusyen English toturial sb tidak mahu mereka lemah BI nnt nk keje susah ..papa mereka amat menitik beratkan pendidikan ank2 sb papa dia selalu dpt no 1 dlm kelas tau!kira papa dia pandailah..mama dia biasa2 jerk....kalo time exam musti papa dia kol byk kali msg byk kali sb risau ank2 kami dpt result selain A...alhamdulillah ank2 kami pandai bole score A dlm semua mata pelajaran cuma malas jer nk study.budak2 skrg bkn boleh dipaksa2 belajar kan..adoiii.so far kami hanya gunakan sistem SCOREA PROGRAMME utk ank2 kami .e learning lgi bagus sebenarnya sb latih tubi utk menghadapi peperiksaan.
masuk sekolah menengah aku brsekolah di Sekolah Tunku Besar Burhanuddin Sri Menanti jugak...rmi kwn2ku di sana.aku pon ada teman karib masa sekolah rendah dan menengah dlu tp dah lama tdk brjumpa...tp hasrat mak ayah ku ingin menghantarku ke asrama aliran agama akhirnya trcapai sb aku dpt tawaran di Sekolah Menengah Za'ba Kuala Pilah..alhamdulillah.di situ aku belajar ttg ilmu agama ttg solat ttg mengaji dgn lebih terperinci.aku suka duduk asrama sb dpt brdikari tp mula2 tuh aku menangis sb tak sanggup brjauhan dgn amak ayah adik2ku...sungguh sedih tau bila dok jauh dgn family.tp sb aku ingin belajar mnjdi ank yg brguna akhirnya aku nekad sekolah di situ sejak aku di tingkatan 1 smpi tingkatan 5...bgus sgt kalo duduk asrama tau!solat bejemaah qiamullail berzikir dll..aku sgt brsyukur duduk di asrama aliran agama...aku ambik aliran agama smpi tingkatan 3 shj masa SRP dpt result ermm alamak lupa lgi...tp credit 3 arab.buat karangan dlm bahasa arab fuhhh..aku rasa tak trbawak arab nih jdi aku tukar aliran sains pulak nk try bedah2 katak nih...hehe.mak oi geli sungguh bila buat biologi.fizik lgi susah add math lgilah susah ,kimia adehhh lgi susah.kalo tak study xfaham ler..aku slalu tiru jawapan kwnku budak pndai add math...smpi SPM dpt gred 2 aggregat 27 sikit lgi nk gred 1...tu arr sb aku malas nk baca buku last minit nk SPM.inilah resultnya...sb aku memang xsuka mmbaca.kalo math oklah minat skit...sejarah lgilah xsuka adoii...huhu.tp brsyukur dgn result tuh dan aku cuba apply universiti.tp malangnya aku xdpt jawapan sb bidang yg aku pilih computer science susahlh nk dpt kan..huhu.mak ayah brsyukur dan tdk brputus asa dia suuh aku bekerja sementara tunggu result.so aku ikutlah kata org tua kan.kita nih kalo ikut ckp mak ayah mesti diberkati dunia dan akhirat.insyaAllah.lepas tuh mak suuh aku pi interview keje bank sb dia nak tgok aku pakai baju uniform BSN tuh...pi lah interview kt sbn punyalah sempoi tp resultku okay dptlah keje tuh..alhamdulillah..lpas tuh kena kursus di Melaka selama 3 bln tau..berjauhan lgi dgn family...sungguh sedih tp mak ayah selalu dtg melawat aku sejak aku dok asrama smpilah aku dh start kursus...lps kursus aku bekerja di Bsn Seremban dulu selama sebulan...selama aku bekerja tuh aku dilatih utk menghadapi urusan customer di kaunter.byk kerenah byk pengalaman.pengalaman paling sedih sb aku tersalah kira duit seorang cina.dia dtg bank nk bankin duit 5ribu last minit dtg bank..aku rasalah ingat2 lupa nih...jadi nk cepat balik umah aku kira pkai mesin kira duit.dah kira trus key in 5ribu..tp sebenarnya duit itu tak cukup 5 ribu cuma 4700 jerk.sb cina tu campur duit 10 hinggit dlm bundle duit tuh...bila cina tu blik bru aku tahu xcukup.xsempat nak cri cina tuh sb dia dah lari jauh dr alamat ...aku pon cuai sb tak kira pakai tgn..huhu.masa tuh gaji pon belum dapat jadi terpaksalah tolak duit gaji sbln 70hinggit nnt...sadis tul!itulah risiko keje bank nih.xbole leka kena slalu brhati2...lepas sbln barulah aku dipindahkan ke BSN Bahau tempat aku berkenalan dgn suami trcinta....sungguh tak sangka jodohku di sini akhirnya...kalo aku dpt masuk U mesti aku takkan jumpa abg kapal kan kan...inilah takdir Allah SWT..semua ujian perjalanan hidup kita ditentukan olehNYA.keje di bsn byk jugak dugaan mengadap customer kena marah dgn penyelia sampai aku menangis,kena marah dgn customer jugak..haih mcm2 hal....tp yg bestnyer abg kapal beratur line aku neh semata2 nk tgok aku bekerja.jadi aku tersipu2 malu...abg kapal buat urusan pembelian sijil simpanan premium beratur di line aku masa tuh panjang tp kantoi sb pegawai lain dah buka kaunter dr rehat so dia kenalah beratur kt situ.....tp aku perasan abg kapal tuh.siapa lgi abg syg aku ler suami trcinta....tq my dear miss u so much....inilah sejarah hidupku yg akn kusimpan dlm hati sanubariku,dlm diari fikiranku ini...t.ksih kwn2 sb sudi mmbacanya dr awal smpi akhir...oklah smpi di sini dlu buat arini .lenkali ceta lgi kay...see u bye


Terima Kasih Daun Keladi.
Lain kali singgah lah lagi.

3 ulasan:

mama ikhwan & Ikha said... Click To Reply!

mmm kakt sini rupanye komen anda.. hahhaha akak bestnye duk singapore.. kongsi ah sikit gambar2 lama2 tu.. hehhe

AzieMan said... Click To Reply!

hi mama ikhwan,ehehe...best sgt dok singapore tp akk lupalah nk imbas blik memori lama...ank tentera laut nih.akk duduk flat tau asyik main lif jerk...hehe

mama ikhwan & Ikha said... Click To Reply!

akak sama ngan ex bis kita dr. yazuran sallij.. ayah dia pun kerja kapal gak.. jawatan tak hengat.. duk singapore tapi skool kat JB.. hehhee

my signature